17.01.2019

36 POZLUK HAYATIMIZ


Sir Anthony Hopkins kadar iyi bir oyuncu bile kimi anlams─▒z filmlerde oynuyor ve hatta baz─▒lar─▒nda maymun oluyorsa her oyuncuya bu krediyi tan─▒mak gerek diye d├╝┼č├╝n├╝yorum. Robin Williams i├žin, uzun zamand─▒r kendini tekrarl─▒yor ve ├žok k├Ât├╝ yap─▒mlarda yer al─▒yor ele┼čtirisi k─▒smen do─čru olsa bile bence bu durum onun iyi sanat├ž─▒ oldu─ču ger├že─čini de─či┼čtirmiyor... 'One Hour Photo', T├╝rk├žeye 'Bask─▒' ad─▒ uygun g├Âr├╝len filmde Robin Williams ├žok ├žok iyi bir oyunculuk ortaya koyuyor. Hemen ┼ču ger├že─či vurgulamak gerekir ki iyi bir oyuncunun de─čerini ancak iyi bir y├Ânetmen ve iyi bir senaryo ortaya ├ž─▒kar─▒yor.
'Bask─▒' adl─▒ film de adeta bunun bir kan─▒t─▒. Yoksa d├╝nya sinemas─▒nda say─▒s─▒z iyi oyuncu ve bir o kadar da iyi y├Ânetmen var. Ancak nadir olan ve zor bulunan ┼čey iyi senaryo... 'One Hour Photo' iyi ve de─či┼čik bir ├Âyk├╝. Foto─čraf tabetme i┼činde ├žal─▒┼čan yaln─▒z ve asosyal bir adam─▒n, t├╝m d├╝nyas─▒n─▒ banyo edip kartlara bast─▒─č─▒ aile resimleri ├╝zerine kurmas─▒, ait oldu─ču karanl─▒k odan─▒n depresifli─či de d├╝┼č├╝n├╝l├╝rse ger├žekten inand─▒r─▒c─▒ bir metafor. Senaryo yazmaya ├žabalayan biri olarak, 'Bask─▒' filminin senaryosu, nas─▒l i┼člendi─či bir yana en az─▒ndan konu olarak bile beni k─▒skand─▒rd─▒.
Foto─čraf bask─▒s─▒ yapanlar─▒n, karanl─▒k odadaki kimyasal s─▒v─▒lar─▒n i├žinde yava┼č yava┼č belirip sabitle┼čen an─▒lar─▒n ilk tan─▒─č─▒ olmalar─▒ zaman zaman d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m bir ┼čeydir. Nas─▒l bir duygu oldu─čunu merak ederim. Bu, bir t├╝r
s─▒rda┼čl─▒k m─▒d─▒r yoksa insanda r├Ântgen yap─▒yormu┼č duygusu uyand─▒r─▒r m─▒ bilemiyorum. T├╝rkiye'de bu i┼či yapan bir insan─▒n gelen 36'l─▒k filmleri karta basarak ilerleyen bir s├╝re├žte nelere tan─▒k olaca─č─▒, hemen hemen belli... Orta halli, ├žekirdek bir ailenin ilk resimlerinde halinden mutlu olma g├Âr├╝nt├╝leri vard─▒r. Baba maa┼č─▒n─▒ d├╝zenli almakta, anne en az─▒ndan haftada bir et yeme─či pi┼čirebilmekte ve yemeklerini d├Ânemin klasiklerinden formika bir masada yemektedirler. Sonraki filmler, enflasyona ve dalgal─▒ kura endeksli pozlar i├žerir. Ekonomik kriz giderek hissedilmektedir. Ailenin babas─▒ art─▒k resimlerde sinirli bir ifadeyle ├ž─▒kmaktad─▒r. Annenin ├╝zerinde, h├ól├ó 17 film makara ├Ânceki giysi vard─▒r. Yemek masas─▒ndaki zeytinya─čl─▒ tabaklar─▒ art─▒k yoktur. Ekmekler b─▒├žakla d├╝zg├╝n bir ┼čekilde kesilmemi┼č, elle kopar─▒larak par├žalanm─▒┼čt─▒r. Bundan da a├žl─▒k s─▒n─▒r─▒na giderek yakla┼čmakta olduklar─▒ anla┼č─▒l─▒r. Bir sonraki filmde, evin perdeleri s─▒ms─▒k─▒ kapal─▒d─▒r.
Belli ki alacakl─▒lardan saklan─▒lmaktad─▒r. Ancak devlet alaca─č─▒na ┼čahin oldu─čundan di─čer resimlerde formika masa ve televizyon art─▒k yoktur. Haciz gelmi┼čtir. Sonra birden durum de─či┼čir. Baban─▒n g├Âzlerine vah┼či bir par─▒lt─▒ gelmi┼čtir.
Ev b├╝y├╝m├╝┼č, salon geni┼člemi┼č, e┼čyalar klasik oymal─▒ ve abart─▒l─▒ olmu┼čtur. Resimlerde bile annenin estetik yapt─▒rd─▒─č─▒ ve silikon takt─▒rd─▒─č─▒ anla┼č─▒lmaktad─▒r. Filmler, birka├ž 36 b├Âyle devam eder. Giderek zenginle┼čirler. Ancak son resim karanl─▒k odada de─čil, gazetenin ├╝├ž├╝nc├╝ sayfas─▒nda yer al─▒r. Babam─▒z, kriz nedeniyle ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ i┼čyerini hortumlamaktan yakalanm─▒┼čt─▒r...