22.11.2018

Y├ťZ├ťKG─░LLERDEN MUHL─░S BEY


Her sene tek b├Âl├╝m olarak yay─▒mlanan bir televizyon dizisi mant─▒─č─▒yla sunulan Y├╝z├╝klerin Efendisi'nin ikinci b├Âl├╝m├╝ sonunda salonlarda. Dizinin ilk halkas─▒ olan Y├╝z├╝k Karde┼čli─či b├Âl├╝m├╝nden sonra yazd─▒─č─▒m yaz─▒da, ikinci b├Âl├╝mden ├Ânce birinci b├Âl├╝m├╝n tekrar vizyona sokularak 's├Âzde hat─▒rlatma' kabilinden ├žift ka┼čarl─▒ bir k├ór sa─članaca─č─▒n─▒ s├Âylemi┼čtim. Nitekim ├Ânce, ilk film tekrar g├Âsterildi; ard─▒ndan da ─░ki Kule geldi. CNN T├╝rk Kanal─▒ taraf─▒ndan da gala b├Âl├╝m├╝ canl─▒ yay─▒mlanarak g├Ârkemli bir ┼čekilde kar┼č─▒lanan Y├╝z├╝klerin Efendisi'nin gerek kitab─▒, gerekse de filmlerinin bir hayli fanati─či ve hatta m├╝ridi var. Sayg─▒yla kar┼č─▒lamak gerekir. Ama art─▒k yol bilgisayarl─▒ otomobiller, robot ├želikler ve Milli Piyango'nun verdi─či 8 trilyonluk ikramiyeler ├ža─č─▒nday─▒z. Her ┼čeyin ├žok h─▒zl─▒ ya┼čand─▒─č─▒ ve ├žok├ža sorguland─▒─č─▒ bu devirde fantastik bir destan yaratmak ve d├╝┼čsel mitolojik bir d├╝nya kurup insanlar─▒ buraya sokabilmek ger├žekten ├žok zor. A┼č─▒r─▒ romantik ve biraz da tuzu kuru olmay─▒ gerektiriyor. Kald─▒ ki Y├╝z├╝klerin Efendisi'nin bir Yunan mitolojisi kadar ├žapra┼č─▒k ve felsefik bir dokusu da yok. ─░yi ve k├Ât├╝n├╝n ezeli ├žat─▒┼čmas─▒ ├╝zerine kurulu, ├žok da yeni bir ┼čey s├Âylemeyen ama sineman─▒n g├Ârsel teknolojisi olarak bak─▒ld─▒─č─▒nda ger├žekten ola─čan├╝st├╝ sahneler i├žeren g├Ârkemli bir yap─▒t... ├ťstelik ─░ki Kule b├Âl├╝m├╝, birinci filmde oldu─ču kadar kendisini ciddiye alm─▒yor ve yer yer mizah tad─▒n─▒ da kullan─▒yor. T├╝rk├že dublajl─▒ olarak izledi─čim filmde, s├╝r├╝nerek hareket eden meczup karakter Gollum, kulland─▒─č─▒ gramerle bana G─▒rg─▒r Dergisi'nin Behi├ž Pek ve Latif Demirci imzal─▒ unutulmaz tipi Muhlis Bey'i hat─▒rlatt─▒. '─░smisim bu/ismim bu', 'boynusunu k─▒r onun/boynunu k─▒r onun' gibi ifade bi├žimleri kendisini serinin en sempatik sanat├ž─▒s─▒ yap─▒yor. Keza, dedeler gibi Osmanl─▒ca konu┼čarak ├žok yava┼č hareket eden A─ča├žsakal ve di─čer y├╝r├╝yen a─ča├žlar, ├Âyk├╝n├╝n ciddi destans─▒ havas─▒n─▒ k─▒r─▒yor ve bence ├žok da iyi oluyor...
Ge├žmi┼čleri ├žok derinlere uzanan her ├╝lke ve her k├╝lt├╝r├╝n kendisine ait destanlar─▒, efsaneleri, mitolojileri, d├╝┼čsel ve fantastik kahramanlar─▒ var. Sadece bir yazar─▒n hayal g├╝c├╝yle s─▒n─▒rl─▒ olmayan ve y├╝zy─▒llar boyunca tu─čla ├╝zerine tu─čla konularak anonim olarak imeceyle kotar─▒lan bu destans─▒ yap─▒ya art─▒k g├╝n├╝m├╝zde bir ba┼čka tu─čla eklenmesi ├žok zor. Bu y├╝zden Y├╝z├╝klerin Efendisi gibi, bir yazar─▒n elinden ├ž─▒kan bir esere ├žok b├╝y├╝k anlamlar y├╝kleyerek ondan bir efsane yaratmaya ├žal─▒┼čmak yerine, ├╝├ž saat boyunca bu d├╝nyay─▒ unutup anl─▒k tatlar ├ž─▒karmak daha do─čru gibime geliyor. Yoksa g├╝n├╝m├╝z yazarlar─▒ bilmez mi g├╝ncellenmi┼č son versiyon destanlar yaratmay─▒?.. K├╝lt├╝rler de─či┼čti─činde, yozla┼čt─▒─č─▒nda ya da ├╝zerine yeni detaylar eklendi─činde son s├╝r├╝m efsaneler yaz─▒labilir mi?.. Belki yaz─▒labilir ama b├╝y├╝k iddialar ta┼č─▒madan ve dayatmadan, dalgaya alarak. Ben ┼čimdi, 'i┼čkembe ├žorbas─▒ vadisinden vah┼či pul biberlere bulanarak yuvarlanan tuzlama kavminin, ├╝st├╝ Tekirda─č rak─▒s─▒ alt─▒ ├žinekop bal─▒─č─▒ olan mangal insanlar─▒yla sava┼č─▒n─▒' yazsam bundan bir destan olur mu?..