22.11.2018

D─░LLER─░ S├ťR├çT├ťYSE VARDIR B─░R NEDEN─░


Osmanl─▒ ─░mparatorlu─ču'nun ilk y─▒llar─▒... Ve iki komik adam. Birinin ad─▒ Hacivat, di─čeri Karag├Âz... Orhan Gazi'nin Bursa'da yapt─▒rmakta oldu─ču cami in┼čaat─▒nda ├žal─▒┼čan iki i┼č├ži. Birbirlerine yapt─▒klar─▒ esprilerle ilk ├Ânce di─čer ameleleri k─▒r─▒p ge├žiriyorlar. Hedefleri genellikle, en yak─▒nlar─▒nda bulunan otorite. Ve bu da mimarba┼č─▒... Bu iki adam o kadar be─čeniliyorlar ve ├Âyle komikler ki giderek dikkat ├žekmeye ba┼čl─▒yorlar. ├ľncelikle mimarba┼č─▒ ilgileniyor ve onlar─▒ bir g├╝n kona─č─▒nda verdi─či davete ├ža─č─▒r─▒yor. G├Ârevleri komiklik yapmak ve ileri gelen davetlileri e─člendirmek... Ancak onlar─▒n do─čas─▒nda ┼čov d├╝nyas─▒ yok, ama├žlar─▒ sadece kendi aralar─▒nda e─členmek. Bu y├╝zden ilk kez ├╝zerlerinde odaklanan bak─▒┼člardan ve beklentilerden rahats─▒z oluyorlar, tutulup kal─▒yorlar. Ancak kimliklerine i┼čleyen mizah duygusu sayesinde giderek a├ž─▒l─▒yorlar ve in┼čaat d─▒┼č─▒na ├ž─▒kt─▒klar─▒ bu ilk g├Âsteriyi ba┼čar─▒yla tamaml─▒yorlar...
Zaman i├žinde, giderek tan─▒nan ve aranan iki y─▒ld─▒z aday─▒ oluyorlar. Mimarba┼č─▒n─▒n davetinde bulunan daha ├╝st d├╝zey konuklar taraf─▒ndan da ├že┼čitli e─člencelere ├ža─čr─▒lmaya ba┼čl─▒yorlar. ├ťstelik art─▒k para da kazan─▒yorlar ve alt─▒n dolu keselerle ├Âd├╝llendiriliyorlar... Fakat bir ger├že─čin fark─▒na var─▒yorlar. G├╝ld├╝rmek i├žin gittikleri her ortamda bir alt s─▒n─▒fla dalga ge├žmek zorunda olduklar─▒n─▒... Yukar─▒larda ├že┼čitli g├╝├žleri ellerinde bulunduranlar en ├žok ayaktak─▒m─▒na g├╝lmektedirler. Otoriteye yak─▒nla┼čman─▒n ve iktidar g├╝c├╝n├╝ hissetmenin cazibesi Hacivat ve Karag├Âz'├╝ gitgide ait olduklar─▒ as─▒l d├╝nyadan uzakla┼čt─▒r─▒p onlar─▒ paran─▒n ve g├╝c├╝n h├ókimiyetine sokuyor. Mahalle arkada┼člar─▒ ve in┼čaattaki i┼č├žiler kendilerindeki bu de─či┼čimi s├Âyleseler de Hacivat ve Karag├Âz kabul etmeye yana┼čm─▒yor, onlar─▒ k─▒skan├žl─▒kla su├žluyorlar. Fakat i├žten i├že huzursuz olduklar─▒ bir ┼čey vard─▒r. Sanatlar─▒n─▒ ve ruhlar─▒n─▒ iktidar g├╝├žlerinin hizmetinde kullanmalar─▒ onlar─▒ kemirmektedir.
Dahas─▒, art─▒k i├žinde bulunduklar─▒ ili┼čkiler a─č─▒ndan dolay─▒ tepelerde d├Ânen t├╝m yolsuzluklara, ikiy├╝zl├╝l├╝klere ve tezg├óhlara tan─▒k olmaktad─▒rlar... Sonunda fazla dayanam─▒yorlar, ├ženelerini tutamay─▒p kendi komik ├╝sluplar─▒ ve mizah yetenekleriyle ├╝stteki s─▒n─▒fa 'giydirmeye' ba┼čl─▒yorlar. ─░┼čte tam burada mizah─▒n ne denli g├╝├žl├╝ bir tepki arac─▒ oldu─ču ve iktidarlara y├Ânelik ne kadar tehlikeli bir
silah oldu─ču fark ediliyor. Otoritelerinin alaya al─▒nmas─▒ ve halk─▒n g├Âz├╝nde komik duruma d├╝┼čmenin ├Âfkesiyle bir anda savunma refleksine ge├žen iktidar, Hacivat ve Karag├Âz'├╝ idam sehpas─▒na g├Ânderiyor. Uslu ve uyumlu ├žocuk olduklar─▒ s├╝rece sorun yoktur ama sadece do─čalar─▒nda bulunan 'dillerini tutamama' hastal─▒─č─▒ n├╝ksedip tehlikeli sulara girince bunu canlar─▒yla ├Âd├╝yorlar...
Bu ├Âyk├╝, Hacivat ve Karag├Âz'├╝n bilinen ya┼čamlar─▒yla birebir ├Ârt├╝┼čmese de yeniden yorumlan─▒p kurgulanarak yaz─▒lm─▒┼č bir film senaryosudur. Bundan iki y─▒l ├Ânce yaz─▒ld─▒ ve ├žekilmeyi bekliyor. Belki yirmi y─▒l daha bekleyebilir ama g├Âr├╝nen o ki g├╝ncelli─čini
hi├ž kaybetmez...